fbpx

Gyerekülés GYIK

Kezdőlap » Gyerekülés » Gyerekülés GYIK

Gyerekülés GYIK – Tehát gyakran ismételt kérdések a gyerekülés témában! A gyerekülésekkel és használatukkal kapcsolatban mindig sok kérdés kering a szülők fejében, hiszen gyermeküknek a lehető legbiztonságosabb megoldást szeretnék választani. Cikkünkben most a legtöbbször feltett kérdésekre igyekszünk átfogó választ adni. Informálódj Te is gyrekülés GYIK cikkünkből!

Milyen gyerekülés kategóriák léteznek?

  • 0-ás kategória: a babahordozó  10 kg-ig használható
  • 0+ -os  kategória: a babahordozóban akár 13 kg-os gyermek is biztonsággal utazhat
  • I -es kategória: a gyerekülés  9-18 kg súlytartomány között használható
  • II -es  kategória: a gyerekülés 15-25 kg közötti gyermekek részére nyújt biztonságos használatot
  • III -as kategória: ide tartoznak a 22-36 kg közötti gyermekek részére készült gyerekülések vagy ülésmagasítók
  • Isofixes gyerekülések: az Isofix a gyerekülés  autóban történő rögzítését segíti, egy fix bekötési pontot jelent. Legoptimálisabb Isofix csatlakozási ponttal rendelkező autóban használni. Viszont akár “hagyományosan” a gépjármű biztonsági övével  is rögzíthető a gyerekülés (így ha a nagymama autójában nincs Isofix, attól még biztonságosan szállíthatja ő is a gyermeket)

Mi a legbiztonságosabb hely az autóban?

Általában a gyerekek számára az autóban a legbiztonságosabb hely a hátsó középső ülés. Mivel azonban a legtöbb járműben ez a hely nincs felszerelve hárompontos biztonsági övrendszerrel, ez megnehezíti az ülés beszerelését és rögzítését. A legtöbb gyártó a jobb hátsó ülést (az anyósülés mögött) ajánlja, mint a legbiztonságosabb helyet, ott a gyermek baleset esetén a lehető legjobb védelmet kapja.

Mi is az a Top Tether?

Az úgynevezett Top Tether valójában további rögzítési pontokat jelent, melyek az autó különböző részein helyezkednek el (általában a hátsó ülés mögött vagy a gyerekülés felett) és a gyerekülés felső hátsó részéhez kapcsolódik. Top Tether felszereltség esetén csökken az ülés elmozdulása, további biztonságot nyújtva a balesetek esetén. Ezt a rendszert viszont a törvény nem követeli meg, így nem minden gyerekülés és autó van felszerelve vele, vásárlás előtt mindenképp érdemes tájékozódnunk gépjárműnk felszereltségéről.

Gyerekülés GYIK - Top Tether

Gyerekülés és a légzsák

A légzsákot úgy tervezték, hogy még biztonságosabbá tegye a vezetést, de elsősorban felnőttek számára készült.

Különösen veszélyes lehet, ha az első utasoldali légzsák nincs kikapcsolva, és az első ülésen babaülést használnak. Ezért a babahordozót vagy a gyerekülést mindig a hátsó ülésen kell felszerelni, mert az ülés rögzítésekor bekövetkezett enyhe gondatlanság vagy egy véletlenül aktív légzsák nagyon veszélyes lehet gyermekedre, súlyos sérüléseket okozva a fej és a nyak területén.

Craig Newgard a portlandi egyetemről tanulmányaiban kiderítette, hogy pontosan mekkora is ez a veszély. Az anyósülésen elszenvedett sérülések kockázata majdnem háromszor olyan magasabb, mint a hátsó ülésen, egy aktív légzsák pedig ezt a kockázatot akár hatszorosára is növelheti! (Newgard 8 év alatt 3890 balesetet elemzett az 1 hónapos és 18 éves kor közötti gyermekekre koncentrálva)

Fontos kiemelni, hogy a fej- és oldalsó légzsákkal kissé már más a helyzet. A jármű gyártójának specifikációjától függ, hogy ezek továbbra is bekapcsolhatóak-e a járműben. Ha ez a gyártó szerint lehetséges, a fej- és oldalsó légzsák habozás nélkül bekapcsolt állapotban maradhat. Az L.S.P rendszer használata pedig még az oldalsó légzsák bekapcsolásakor is fontos, az ülés használati útmutatójában leírtak szerint!

Miért célszerű Reboarder gyerekülést választani? – Avagy a gyerekülés GYIK egyik meghatározó kérdése

A legtöbb országban az 1 évesnél idősebb gyerekek vezető halálokai a gépjármű balesetek. Statisztikai szempontból a sérülések kockázata jóval magasabb az előre néző, 1-es csoportba tartozó gyereküléseknél (kb. 9 hónapos és 4 éves kor között), mint a 0+ csoportba tartozó hátrafelé néző gyereküléseknél, mivel a gyermekek feje a testükhöz viszonyítva még mindig nagy és nehéz. A fejméret a testtel nagyjából 4 éves kor körül kezd kiegyenlített lenni. Ekkor már a nyaki izmok is kellően kifejlődtek ahhoz, hogy megbirkózzanak a nehezebb kihívásokkal. (Forrás: WHO Europe, European Report on Child Injury Prevention, S.9; NHTSA, Traffic Safety Facts 2003, S.1)

A hátrafelé néző, úgynevezett Reboard gyereküléseknél  egy nagy területen egyenletesen oszlanak el az ütközési erők. Így a nyak, a vállak, a fej és a belső szervek terhei drasztikusan csökkennek. A fenti okokból kifolyólag az orvosok, baleset elemzők, fogyasztói- és egészségügyi szervezetek és a Cybex is azt javasolja, hogy a gyermekeket a lehető leghosszabb ideig menetiránynak háttal szállítsuk. A hátrafelé néző ülés több mint 80 %-kal csökkenti a balesetek okozta feji sérüléseket, az előrefelé néző ülésekhez képest.

Az ülésmagasító kérdése

A gyermekülés célja, hogy a gyermek helyzetét hozzáigazítsa az autó túl nagy övrendszeréhez. Az ENSZ R44 / 04 szabványa szerint a 15 kg-os gyermekek számára készült ülésmagasító  elméletileg megfelelő a részükre. Általában a gyerekeket az országspecifikus előírásoktól függően 150 cm magasság eléréséig kell gyerekülésben szállítani. (Illetve hátul 135 cm elérésénél már elhagyható, amennyiben a gyermek  az övrendszerrel a testmérethez igazodóan megfelelően rögzíthető) Kompakt kialakítása miatt a Cybex háttámlával felszerelt gyerekülést javasol a 2-3-as csoportban is, mivel csak így biztosítható optimálisan a gyermek védelme. A hátsó ülés / háttámla nélküli ülésmagasítók a hiányzó oldalsó támasz és oldal ütközési védelem hiánya miatt jóval nagyobb biztonsági kockázatot jelentenek, mint egy háttámlával ellátott gyerekülés, hiszen az ülésen a gyermek érzékeny területeit nem védik megfelelően. Az ülésmagasítók nem rendelkeznek övvezetővel sem, így gyakran az öv túl közel van a gyermek nyakához.  Ezzel szemben a háttámlával ellátott gyerekülés esetében az ülés oldalsó rögzítései oldalsó ütközés esetén megvédik a gyermeket és megakadályozzák a gyermek testének az autóablakhoz való visszapattanását. Az ülés kompakt kialakításának köszönhetően a gyermek nemcsak sokkal feszesebben ül, hanem az ülés sokkal jobb pozícióban tartja az övet is.